Het echte leven is begonnen! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Renate Hout - WaarBenJij.nu Het echte leven is begonnen! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Renate Hout - WaarBenJij.nu

Het echte leven is begonnen!

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

01 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Na twee drukke weken hier dan weer een berichtje vanuit Genadendal. De eerste twee stageweken en weekenden in Kaapstad zitten er op.

De stage begon op maandag 16 februari. Elke ochtend begint met een dagbespreking met alle leerkrachten. De lokale bevolking is erg gelovig opgevoed, tegenover de 'gemiddelde' Nederlandse opvoeding. We gaan dan ook elke dinsdagochtend met de hele school naar de kerk en iedere ochtend begint met een gebed uit de bijbel of het 'Onze Vader', in het Afrikaans.
De eerste indrukken waren vrij confronterend.. Het onderwijs ziet er hier heel anders uit dan in Nederland. Details laat ik buiten beschouwing, maar er wordt anders met kinderen omgegaan, de lessen zien er heel anders uit en er zijn weinig materialen beschikbaar. Ze kunnen waarschijnlijk veel van ons leren!
De eerste weken zijn we vooral bezig geweest met kennismaken, observeren en een plan maken. We zijn nu druk bezig met toetsen maken om een beginsituatie vast te kunnen stellen.
Iets wat we anders gaan doen, vergeleken met de vorige studenten, is dat we ons gaan richten op zowel Afrikaans, als wiskunde. Voorgaande jaren stonden de stages in het teken van Afrikaans, maar we zijn erachter gekomen dat ook wiskunde veel achterstanden kent. Wij gaan kinderen dus met beide vakken helpen. Een echte uitdaging, wat veel tijd gaat kosten, maar ook veel zal opleveren!!

De eerste weekenden zijn ook achter de rug. Vorige week zijn we met een tourbus Kaapstad ingegaan. We hebben pinguïns gezien, zijn bij Cape Point en Kaap de Goede Hoop geweest. Die avond zijn we naar Longstreet gegaan, dé uitgaansstraat in Kaapstad. Een straat waar ik me als nuchtere Nederlander niet zo veilig voel. Mensen trekken aan je, volgen je en zijn uit op waardevolle spullen. Je moet dus extra goed oppassen en nooit alleen lopen, iets waar ik wel aan moet wennen.
De volgende dag zijn we naar 2nd Clifton Beach geweest, een prachtig strand aan de rand van Kaapstad. En wederom, flink verbrand. Dit keer waren mijn benen de gelukkigen.

Afgelopen vrijdag zijn we met een klein groepje uit Genadendal naar Kaapstad gegaan. Eerst gewinkeld in een groot winkelcentrum, Canal Walk. Vervolgens naar ons hostel gereden in Waterfront en heerlijk uiteten geweest. Het toppunt van de avond: de rekening die werd betaald door een stel mannen die ons erg interessant en grappig vond.. Of dat nou positief of negatief is weet ik niet, maar het was zeker een geslaagde avond! Gisteren hebben we ons weekend afgesloten met een festival in de buurt van ons hostel: K-day. Een leuk festival, waar we lekker op het gras hebben gelegen en hebben genoten van het mooie weer en de muziek!

Inmiddels zitten ook mijn eerste ritjes in het Zuid-Afrikaanse verkeer er op. Het gaat een stuk beter dan ik had gedacht! Met deze auto mag ik eigenlijk nog niet rijden, ik sta niet als bestuurder ingeschreven. Ik rijd dus alleen de korte afstanden, maar volgende week krijgen we een nieuwe auto en staan de lange ritten door de bergen naar Kaapstad al op me te wachten!!

Afgelopen donderdag was het hier tijd voor de carnaval, alle studenten uit Grabouw en Genadendal waren aanwezig. Een avond vol lekker eten, muziek en een hoop gezelligheid! Ook ik heb dus mijn carnaval voor dit jaar gehad.

Vandaag een rustige dag gehad. Geluncht in Greyton en de middag afgesloten met een uur sporten, ook dat doen we hier gewoon. Vanavond hebben we eindelijk eens groente, aardappelen en vis gegeten, dat komt er niet vaak van! Simpel, Hollands en ontzettend lekker.

Voor nu nog een fijne avond iedereen en tot het volgende verslag! Wanneer weet ik niet, want ik heb volle dagen met allerlei bezigheden en heb er dus weinig tijd voor.. Maar jullie horen van mij.

Liefs, Renate

  • 02 Maart 2015 - 00:09

    Karin:

    Wat fijn te lezen dat jullie volop genieten en veel ondernemen.
    Heel veel succes morgen met jullie grote uitdaging!
    Liefs xx

  • 02 Maart 2015 - 14:43

    Christa:

    Hoi Renate...potjandosie, wat klinkt dat allemaal goed.
    Heel veel succes en plezier, je komt ws als een ander mens terug!
    Kus Christa

  • 02 Maart 2015 - 20:53

    Kelsey:

    Hoi renate zo te lezen heb je het erg naar je zin daar nog veel plezier gewenst
    Groetjes kelsey

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Actief sinds 08 Jan. 2015
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 4261

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 21 Juni 2015

Renate in Zuid-Afrika

Landen bezocht: