Weer aan de slag na een welverdiende vakantie! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Renate Hout - WaarBenJij.nu Weer aan de slag na een welverdiende vakantie! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Renate Hout - WaarBenJij.nu

Weer aan de slag na een welverdiende vakantie!

Blijf op de hoogte en volg Renate

14 April 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

12 dagen en een hoop ervaringen en foto’s rijker. Afgelopen zondag ben ik weer met het vliegtuig in Kaapstad aangekomen na een welverdiende vakantie! We hebben ontzettend veel gedaan en gezien, te veel om allemaal in detail toe te lichten. Maar bij deze blog ook weer een aantal foto’s van de vakantie.

De vakantie begon op het vliegveld op Kaapstad, met een kwartiertje slaap om 6 uur ’s ochtends opgestegen. Al heb ik niet veel van de vlucht meegemaakt. Ik heb heerlijk liggen slapen. Zelfs het ‘dansje’ van de stewardess heb ik al gemist.
Aangekomen in Johannesburg was het tijd om de auto op te halen. Toen dat eenmaal in orde was kon de eerste lange rit beginnen, naar Marloth Park.
Marloth Park is een woonpark in de natuur naast Kruger Park. Wij verbleven bij een stel in huis. Al bij de aankomst werden we omringt door de eerste wilde dieren. We zijn hier drie dagen geweest en hebben verschillende ritjes gemaakt door het park, lekker gegeten en genoten van de zon. We zijn de eerste giraffen, zebra’s en impala’s hier al tegen gekomen. Die liepen vrij rond in het park. Tijdens ons verblijf in Marloth Park hebben we ook een bezoek gebracht aan het Kruger Park. Wat gaaf om al die wilde beesten daar te zien. Onze trip begon om 6 uur ’s ochtends, in de ochtend zijn er namelijk vaak meer dieren te zien. En we hebben inderdaad veel gezien, zoals olifanten, giraffen, zebra’s, leeuwen, gnoes, buffels, een neushoorn, krokodillen, apen en impala’s. We hebben bijna de hele ‘Big Five’ gezien, alleen het luipaard ontbrak.

Na dit verblijf zijn we naar Mozambique gegaan. We hebben de eerste nacht in Maputo geslapen. Toch wel een shock toen we daar aankwamen. De lucht was ontzettend vies, er lag overal troep op straat, de armoede was duidelijk zichtbaar en een van de eerste dingen die we zagen was een dode man op de weg. Hij was schijnbaar aangereden toen hij op de weg fietste. Hij lag namelijk op de grond met zijn fiets een stuk verderop en de bananentrossen om hem heen. Politie was erbij, maar ze bedekken er niks van. Laten het gewoon liggen en je moet er maar gewoon omheen rijden. Bizar om zoiets te zien.
Na de overnachting gingen we met de ferry naar Inhaca Island. Ook dit was geen pretje. Het leek wel een vluchtelingenboot met alle mensen om ons heen, we zaten in een donker hol onder de boot en zonder ontbijt is zo’n tocht van 3 uur over zee niet het meest prettig…
Eindelijk was daar dan het eiland in zicht. Maar deze opluchting was van korte duur. We kregen namelijk te horen dat de ferry niet bij het eiland kon komen. We moesten dus van de boot afklimmen in een ander bootje stappen. Vervolgens konden we iets dichter bij komen, maar alsnog moesten de laatste meters door het water afgelegd worden. Nou denk je vast, dat is toch niet zo’n probleem? Maar we waren niet alleen. We hadden namelijk met z’n vijven nog twee grote vakantiekoffers mee, een kleine koffer, vijf rugzakken en twee handtassen. Dan wordt het wel een ander verhaal. Met de knieën in het water, was het dus ook nog een hele opgave om alle bagage droog aan het strand te krijgen. Maar het is ons toch gelukt!
Op het eiland zijn we 3 dagen gebleven. Al was er niet heel veel te doen, we hebben mooie stranden gezien, lekker gegeten en gedronken en vooral ook veel gelachen!

Na Inhaca Island zette de vakantie zicht voort in Maputo, daar hebben we weer een overnachting gehad, voordat we terugreden naar Zuid-Afrika. Hoogtepunt was toch wel het ontbijt, met eindelijk normale kaas en kipfilet, heerlijk!!

De volgende dag was het tijd om terug te rijden naar Zuid-Afrika, waar het weer er niet beter op werd. Het was bewolkt en we hebben ook wat regen gehad. We hebben één nacht in Graskop doorgebracht en daarna een nacht in Sabie. Overdag hebben we de Panorama Route gedaan. We zijn bij verschillende watervallen geweest en hebben mooie landschappen gezien!

De vakantie eindigde in Johannesburg. Daar kwamen we ook samen met Roos en Carlijn, zij zijn ook samen op vakantie geweest. We zijn de volgende dag met dezelfde vlucht terug naar Kaapstad gevlogen en zondagmiddag zijn we thuisgekomen in Genadendal!

Gisteren hebben we nog een dag vrij gehad om de was te doen, boodschappen te halen en even tot rust te komen. Vandaag zijn we weer begonnen op stage. Inmiddels zitten we op de helft, nog ongeveer 2 maanden te gaan, wat gaat te tijd snel..

Morgen ben ik jarig en dit gaat zeker goed gevierd worden. We eten morgen met de hele groep samen en donderdagavond staat er een avond gepland bij ‘De Ontmoeting’ om gezellig drankjes te doen en van bitterballen te genieten. Vrijdag waarschijnlijk een dagje ontspannen in de Spa.
Ook zaterdag is er nog een feestje, dan bij Alex Jellen, onze stagebegeleider op de school. Alle studenten en wat mensen uit de buurt zijn aanwezig, zo’n 50 man. Dus dit wordt wederom vast een gezellige avond.

Genoeg op de planning dus deze week.

Hier begint het nu steeds kouder te worden. We gaan de herfst in.. Bewolkt en af en toe regen, dus de lange kleren komen steeds beter van pas.

Geniet lekker van de lente en het lekker weer in Nederland!

Liefs, Renate

• 14 April 2015 - 15:35

José V.d. B.:

Hoi Renate,
    Wat heb jij jezelf een mooi verjaardagskado gegeven ;-). Wat een geweldige reis heb je gemaakt en waar sla je je overal dapper doorheen.
    Geniet lekker na (mooie foto's ook!) en voor morgen: alvast Van Harte Gefeliciteerd en een hele fijne en onvergetelijke dag toegewenst!
    Groetjes,
    José en de rest.

• 14 April 2015 - 17:06

Monique:

Mooi verslag, leuk om te lezen en volgens mij geniet je met volle teugen. Fijne verjaardag morgen. Xxx

• 14 April 2015 - 18:51

Karin:

Ha lieverd,
    Ja, je vertelde het gisteravond al in het kort. Wat hebben jullie toch veel meegemaakt. Maar zoiets vergeet je nooit meer en een hele ervaring rijker.
    Een hele gezellige week en fijne dag morgen. Zullen wij er ook een mooie dag van maken thuis.
    Heel veel liefs, xx

• 14 April 2015 - 19:15

Jacintha:

Wat een spannende en ook mooie verhalen. Erg leuk om te lezen.
    Blijf genieten, voor je t weet ben je terug in ons nederland.
    En alvast van harte met je verjaardag en maak er n feestelijke dag van!
    ģroetjes.

• 14 April 2015 - 23:07

Christa:

Lieve Renate.
    Ook ik heb, net als alle andere genoten van je verslag!
    Alvast van HARTE gefeliciteerd met je verjaardag!
    Dikke kus van Christa

• 15 April 2015 - 14:25

Nicolette:

Hoi Renate,

Van harte gefeliciteerd met je 20ste verjaardag! Een hele gezellige dag gewenst!
    Leuk je te volgen middels dit blog.

Lieve groetjes,

Nicolette

• 15 April 2015 - 17:56

Marian R.:

Hoi Renate,

Van Harte Gefeliciteerd met jouw verjaardag. Stralend lenteweer hier!
    Leuk om al die verslagen te lezen en foto's te bekijken. Wat een bijzondere ervaringen!
    Veel plezier!

Groetjes,
    Marian Rutten

• 18 April 2015 - 11:17

Theo:

Dag Renate,
    het is leuk om je verslagen te lezen. Je fotos zijn een welkome aanvulling op de tekst. Bedankt.
    Met terugwerkende kracht: van harte gefeliciteerd met je 20-ste!
    nog veel leuke dagen in Afrika,
    groetjes, theo.