Waterrat, kreeft, aapje: alles in één!! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Renate Hout - WaarBenJij.nu Waterrat, kreeft, aapje: alles in één!! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Renate Hout - WaarBenJij.nu

Waterrat, kreeft, aapje: alles in één!!

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

15 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Zo daar ben ik weer, een week en vele ervaringen verder. De afgelopen week is erg vermoeiend geweest, maar zeker de moeite waard.
Afgelopen maandag zijn de overige studenten aangekomen en we hebben ze met een warm welkom ontvangen. De club is nu compleet, zowel in Grabouw, als bij ons in Genadendal.
De volgende dag gingen we gelijk op stap, de auto's huren. Dit was nog een heel avontuur, zelf in Zuid-Afrika rijden. Het verkeer is alles behalve hetzelfde als in Nederland. Links rijden, de stopstreep, kruispunten, de wegen, het knipperlicht, maar zeker ook het gedrag van mensen in het verkeer. Afrikanen zijn ontzettend sociaal, ook in het verkeer. Ik moet nu toch wel toegeven dat ik nog een beetje moet oefenen, ik heb zelf nog niet gereden. Roos heeft de afgelopen dagen het stuur in handen gehad met mij als mentale steun. Maar dit gaat erg goed en komende week ga ik ook mijn eerste rondjes maken met ons autootje.

Buiten deze nieuwe ervaring was het een week van introducties, kennismaken en teambuilding. We zijn met de hele groep studenten op pad geweest, hebben Kaapstad beter bekeken en hebben meer informatie gekregen rondom het leven in Zuid-Afrika en de projecten. We hebben onze supervisors, de begeleiders bij onze stage, ontmoet en kennis met hen gemaakt.
In Genadendal hebben we een nieuwe ontdekking gedaan, een leuk restaurantje. Officieel is dit nog niet open, maar een belletje is hier al genoeg en we kunnen lekker eten of borrelen. De eigenaresse is een vrouw wie getrouwd is met een Nederlander en sinds 6 jaar weer in Zuid-Afrika woont met het hele gezin. En ja, ze hebben bitterballen en kroketten!! Wij missen dit jaar dus ook zeker geen carnaval, dinsdag staat een gezellige avond in dit restaurantje op de planning en doen we mee met jullie in Nederland.

Naast alle nieuwe ontdekkingen ook de volgende, stroomuitval.. Een paar keer in de week valt de stroom voor ongeveer 2 uur uit, om zo stroom te besparen. De wet heeft dit zo bepaald, dus we moeten het er maar mee doen. Kaarsen overal en met de zaklamp naar de wc, een bijzondere ervaring. Dan kom je er achter dat wij Nederlanders toch wel erg verwend zijn. Ook het geduld wat Afrikanen hebben is ongelofelijk, iets waar ik zelf nog wel aan moet wennen. Alles gaat op z'n tijd, niemand voelt druk en alles kan en alles mag.

De laatste drie dagen heb ik doorgebracht op een stapelbedje in het bos. We zijn op kamp geweest. De hele groep was aanwezig en we hebben ontzettend veel gelachen. Veel opdrachten gedaan, wat met teambuilding te maken had, survivallen en vanochtend kwam dan het hoogtepunt voor mij. We gingen het water op. We moesten een vlot maken en zelf een rondje maken over het meer, een competitie. Het ging in een estafettevorm, wij moesten 4 keer de ronde maken met elke keer 4 personen op het vlot. Alles ging goed.... tot ik aan de beurt was natuurlijk. We waren een stuk op weg en ik had al zo'n idee dat het allemaal niet goed zat aan mijn kant. En ja hoor, midden op het meer gleed de ton waarop het vlot onder andere gebouwd was, onder het frame uit. En daar lag ik, in het water, met nog een hele weg voor mij. Gelukkig deed William, mijn groepsgenoot, gezellig mee. Hij probeerde de verloren ton te redden, waardoor ook hij in het water belandde. En daar gingen we dan, zwemmend achter het vlot aan. Het had waarschijnlijk gewoon zo moeten zijn!!

Een laatste dingetje, we hebben Greyton ontdekt. Een ontzettend leuk dorp, naast Genadendal, met veel leuke eettentjes en terrasjes. Een levendig en gezellig dorp, waar we hoogstwaarschijnlijk vaak van zullen genieten!

Nu is het tijd om me klaar te maken voor morgen, morgen begint de stage dan echt. Dus ik ga mijn spullen pakken en lekker naar bed. Maar voordat ik dat ga doen, smeer ik me maar weer eens in met aftersun, want ja, ook ik ben natuurlijk weer goed verbrand gisteren in het bos!!

Liefs, Renate

  • 15 Februari 2015 - 21:32

    Ilona :

    Leuk te lezen Renate, heel veel succes met je stage deze week!

  • 15 Februari 2015 - 21:55

    Karin:

    Wat hebben jullie veel meegemaakt de afgelopen week! Leuk en interessant. Veel succes morgen op je eerste stagedag. xx

  • 16 Februari 2015 - 09:43

    Marjon:

    Renate, ik geniet van jouw verhalen. Geweldig al die ervaringen. Heel veel succes op je stage, maar vooral veel plezier.

  • 16 Februari 2015 - 10:38

    Marian Van Dreumel:

    Hoi Renate
    Veel succes met je stage en nog veel plezier

  • 16 Februari 2015 - 12:43

    José:

    Hoi Renate,
    zo te lezen geniet je volop. Leuk! Heel veel succes met je stage en voor morgenavond: Alaaf!!

  • 16 Februari 2015 - 13:46

    Rob:

    Hoi Renate,
    Ik doe mijn ogen dicht en beleef het met je mee, ik zie je genieten, blijf dat doen he.
    Ik kijk al uit naar je volgende verslag. Succes deze eerste echte stage week.

  • 16 Februari 2015 - 21:21

    Marian Rutten:

    Hoi Renate,
    Tjee, wat hebben jullie, tot nu toe, al veel gezien en meegemaakt. Heel bijzonder!
    Veel succes met de stage.








  • 18 Februari 2015 - 10:33

    Kelsey:

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt,een hele fijne carnaval en veel succes met je stage

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renate

Actief sinds 08 Jan. 2015
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 4267

Voorgaande reizen:

06 Februari 2015 - 21 Juni 2015

Renate in Zuid-Afrika

Landen bezocht: