Weer een nieuw verhaaltje vanuit Genadendal - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Renate Hout - WaarBenJij.nu Weer een nieuw verhaaltje vanuit Genadendal - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Renate Hout - WaarBenJij.nu

Weer een nieuw verhaaltje vanuit Genadendal

Blijf op de hoogte en volg Renate

28 April 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

In een nieuw levensjaar beland en alweer over de helft van mijn tijd hier.
Dit jaar eens op een andere manier mijn verjaardag gevierd. Bij de kerkdienst, op school met alle collega’s, de kinderen en natuurlijk de groep studenten en bekenden hier. Bijzonder om het eens op een andere manier mee te maken. Al viel het weer wel tegen.. Normaal in Nederland schijnt in deze tijd het zonnetje weer, maar dit jaar heb ik toch echt een regenachtige verjaardag gehad. En dat in Zuid-Afrika. Maar dat mag de pret niet drukken. Ik ben enorm verwend, heb sinds lange tijd weer kaarsjes op een taart uitgeblazen en tot twee keer toe een versierde stoel gehad.

Vorig weekend ben ik in Genadendal gebleven. We hadden namelijk op zaterdag een feestje hier. Vrijdags heb ik weer heerlijk genoten in de Spa in Caledon en ’s avonds uit eten geweest in Greyton. De volgende dag naar de markt geweest, ontbeten met een pannenkoek en ander lekker eten meegenomen voor thuis. ’s Middags een onverwachte ontdekkingstocht in eigen dorp gedaan. Onderweg vanuit Greyton met Miriam vroegen wij ons af waar je vanuit Genadendal de bergen in kon. We zijn dus maar gelijk op pad gegaan en zijn met de auto verder het dorp in gereden om te kijken wat er nog allemaal te vinden was. Uiteindelijk in een dorpje verderop beland. Daarna hebben we onze tocht door Genadendal voortgezet met Carlijn. We zijn op plekken geweest waar we nog nooit zijn geweest. Verschillende liquidshops gezien, kleine supermakrten, andere winkeltjes, een kapper, het plaatstelijke café ‘Oompies’ gevonden en in Kersiedorp geweest. Een hele nieuwe ervaring weer en zo blijkt Genaal toch groter dan we dachten.
Die avond was het tijd voor het feest bij Alex Jellen. Een erg gezellige avond met plaatselijke bewoners en collega’s van school.
Die zondag was het dan tijd voor de hike naar de waterval in Genadendal. Over de rivier, rotsen, door planten en uiteindelijk niet verder kunnen.. Wat was de oplossing, ja dan maar de berg op. Gelukkig was een plaatselijke bewoner uit Genadendal met ons mee, hij had dit al vaker gedaan. Maar aan ons was het dan om de berg op te klimmen. Bijna recht omhoog, losse stenen die met een flinke snelheid naar beneden vielen en zwarte strepen over ons hele lijf. Maar we zijn boven gekomen. Maar dan komt ook de tocht naar beneden. Een berg van aarde en zand, wat losse stenen tussendoor en takken die je zo uit de grond trok. Weinig steun dus. Samen met onze ‘ranger’ zijn we uiteindelijk beneden gekomen en na 4,5 uur waren we weer veilig thuis. Het was achteraf toch stiekem wel gevaarlijk wat we gedaan hebben, maar de adrenaline heeft ons denk ik veilig boven en beneden gebracht. En natuurlijk ook een mooie tocht met prachtige uitzichten gehad. Het was de langdurige spierpijn zeker waard!

Afgelopen week heb ik op stage de begeleidingsmomenten Afrikaans gehad met de kinderen. Woensdag ben ik met andere dingen bezig geweest. Donderdag was het namelijk ‘Wêreldboekedag’ en de dag zou in het teken staan van lezen, de bibliotheek en het belang van kunnen lezen. Roos en ik kregen hierin de vrijheid om deze dag te organiseren en iets leuks te bedenken. We hebben een lied met bijbehorende dans gemaakt, in het Afrikaans. Het was gebaseerd op ‘de hookiepookie’ en ‘de kabouterdans’. Op woensdag hebben we dit aan alle klassen aangeleerd.
Donderdag was het dan zo ver. We zijn de dag begonnen met het lied en de dans. Alle leerlingen op het schoolplein. Erg leuk om dit te zien, ruim 400 kinderen die ‘ons’ lied zongen en erbij dansten. De rest van de dag kwamen alle klassen om de beurt naar de bibliotheek van de school. Daar werd iets over verteld. Daarna mochten er van elke klas drie kinderen voorlezen, zij krijgen volgende week tijdens de kerkdienst hun certificaat.

Dit weekend zijn we met een aantal studenten uit Genadendal naar Kaapstad geweest.
Vrijdag nog een keer Lions Head beklommen en dit keer met goed weer. De trip was ook een stuk pittiger, omdat het zo warm was. Maar we hebben de klim in een record tempo gedaan, binnen 50 minuten waren we boven en ook binnen 50 minuten weer beneden. Dit keer was het natuurlijk veel drukker op de berg, maar dat deed niks af van het uitzicht. We hebben de zonsondergang gekeken en natuurlijk foto’s geschoten. Die zijn bijgevoegd.
Op zaterdag ben ik wezen winkelen in Waterfront en daarna genoten van een Thai Masaage, dat was wel een keer nodig!
Die avond zijn we uit geweest in Long Street en zijn daar ook veel studenten uit Grabouw tegen gekomen, een geslaagde avond gehad met z’n allen!

Zondag weinig bijzonders gedaan, naar huis gereden en nog bijgeslapen. Dat was wel nodig..
Maandag was er bij ons geen Kingsday, zoals bij jullie in Nederland. Hier was het Freedom Day, dus wel een lekker dagje vrij.

Vandaag begint dus weer een nieuwe week, waar jullie later meer over zullen horen.
Weer genoeg voor nu!

Liefs, Renate

• 28 April 2015 - 09:39

Christa:

Hoi Renate.
    Wat schrijf je mooi, kan natuurlijk niet anders, als je zulke prachtige momenten meemaakt!
    Maar om het goed neer te zetten....ik waan me in Afrika!
    Ga zo door, liefs Christa