Eerste naweek in Genadendal - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Renate Hout - WaarBenJij.nu Eerste naweek in Genadendal - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Renate Hout - WaarBenJij.nu

Eerste naweek in Genadendal

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

08 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Dat was me het weekend wel zeg, al een hoop gezien en gedaan, maar het belangrijkste: we zijn veilig aangekomen in Zuid-Afrika.
Het begon met de reis hier naartoe. Al erg vroeg op Schiphol en alles liep op rolletjes. De vlucht is rustig verlopen, al hadden we boven Frankrijk wel even last van zware turbulentie, maar dat was dan ook het enige van de hele reis. Wel iets anders uitzonderlijks. Misschien heb je het nieuws gevolgd en heb je gezien dat er een Zuid-Afrikaanse schrijver, genaamd André Brink, tijdens zijn vlucht van Amsterdam naar Kaapstad, is overleden. En jawel, dat was tijdens onze vlucht. We hebben gedurende de vlucht niks gehoord, alleen de vraag of er een arts aanwezig was.. Pas toen we waren geland zagen we een ambulance bij het vliegtuig staan. We hoorden dat iemand een hartaanval had gehad en de volgende dag lazen we het op internet: hij was overleden tijdens de vlucht.. Een bijzondere situatie, zeker als je het achteraf hoort. Maar ja, misschien maar beter, om paniek bij andere passagiers te voorkomen.

Nu maar eens over het verblijf. We werden warm ontvangen op het vliegveld en kwamen na een lange rit, om 02.00 's nachts aan in ons huis. Raar om alles in het donker te ontdekken en daarom was de eerste nacht toch wel wat 'spannend'. Maar buiten dat heerlijk geslapen en de volgende dag ons huis beter bekeken. We hebben een ruim huis. Iets wat verouderd, maar zeker niet verkeerd vergeleken met de gemiddelde bevolking in Genadendal. Al is het wel even wennen dat wij onze elektriciteit moeten kopen bij een plaatselijke bazaar en deze moeten opwaarderen.
We hebben gisteren, zaterdag 7 februari, de eerste boodschappen gedaan en een rondje door het dorp gemaakt met Lizelle, onze contactpersoon van het project. Aan het eind van de dag zelf nog een rondje gelopen en kennis gemaakt met een aantal bewoners, wat zijn Zuid-Afrikanen sociaal en gastvrij zeg!!
Naast een hoop menselijke inwoners, is het hier ook een beestenboel. Ezels, paarden, koeien, honden, kippen en katten, het loopt allemaal rond op straat. Een openbare dierentuin dus.

Vandaag, zondag 8 februari, zijn we weer met Lizelle op pad gegaan. We zijn naar Somerset Mall geweest, een groot winkelcentrum dicht bij Kaapstad. We hebben hier allerlei boodschappen gedaan. Handdoeken, een deken, voorraad voor in huis en huishoudelijke artikelen. Na het winkelen zijn we naar Gordon Bay, een strand, geweest. Heerlijk genoten van de zon en ons eerste kleurtje gekregen.
Op de weg naar huis hebben we nieuwe 'bergbranden' gezien. Door de droogte branden de toppen van een aantal bergen al een aantal weken en is er constant rook te zien vanuit de bergen. Maar vanmiddag zagen we een nieuwe brand, met hoge vlammen en helikopters met bluszakken om het vuur te doven. Dit zal de komende dagen en misschien wel weken blijven branden.

Inmiddels hebben we lekker gegeten en begint het hier langzaam donker te worden. Morgen komt de rest van de groep aan en zullen we ze verwelkomen in het mooie Afrika.

Voor nu nog een fijne avond en tot het volgende reisverslag!!

Liefs, Renate

• 09 Februari 2015 - 08:43

Paul:

Hoi Renate,

Je begint je al goed thuis te voelen gezien het taalgebruik (naweek = weekend)!

Groetjes.

• 09 Februari 2015 - 16:46

Ger Guelen:

Super om je verhalen te lezen tijdens je prachtige reis .

heel veel plezier.

Ger

• 10 Februari 2015 - 08:49

Theo:

Dag Renate,
    leuk om je verslag te lezen.
    groetjes, theo.

• 12 Februari 2015 - 19:06

Tonny:

Hoi Renate, fijn dat het goed met je gaat. Ik heb met plezier je eerste verslag gelezen en ben benieuwd hoe de school en het lesgeven gaat bevallen. Veel liefs van Tonny

• 13 Februari 2015 - 15:06

Kelsey:

Leuk dat we je kunnen volgen. Het is hier wel stiller nu jij niet meer in de klas bent en ik mis je ook tot snel